A vírus marketing egy nem új keletű, de Magyarországon semmiképpen sem hagyományosnak mondható kommunikációs eljárás, mely lassan de biztosan beszivárog az ügynökségi ajánlatok javaslat mixébe. A vírus marketing különlegessége a formabontó jellegében és a terjedésében rejlik, amely a reklám eszközök között egyedülálló módon nem a médiaköltésen alapszik, és – amennyiben a kampány ezt megkívánja - lehetővé tehet a reklámozó részére egy fajta anonimitást.
A vírus marketing a gerilla marketing egyik fontos oldalága, mellyel lehetővé válik olcsón, gyorsan és nagyon hatékonyan kommunikálni az internetes társadalom felé. Trendy és hatékony eszköz.
Az online vírus marketing szakít a hagyományos kommunikációs metodikákkal és egészen más módon juttatja el a reklámüzenetet a fogyasztóhoz, mint a klasszikus médiák. Elterjedt az a nézet, hogy a vírus marketing kampány nem igényel média támogatottságot. Erre már láttunk példákat, de a gyakorlat azt mutatja, hogy egy átlagos vírusmarketing kampányt a indítás pillanatában érdemes némi támogatással elindítani.
Az online vírus marketing a kampány indítását követően ugyanis "magára hagyja" az üzenetet a fogyasztókkal. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kampány elindítása után a virus marketernek (A vírus marketing kampányt irányító személy) egy idő után nem lesz lehetősége a kampány irányítására, befolyásolására.
A vírus marketing üzenet, ahogy kijutott az Internetre, önálló életre kel, hiszen a terjedésében nem a kiválasztott médiák játszanak szerepet, hanem a reklámüzenet befogadói. A reklámüzenet, avagy a vírus marketing film befogadóinak szerepe, hogy megnézzék és továbbítsák az üzenetet egy vagy több további fogyasztónak.
A fogyasztók által történő reklámüzenet továbbításhoz csak úgy tud eljutni a vírus marketer, ha a reklám üzenete, vagyis a vírus marketing film néhány speciális, csak erre a szektorra jellemző sajátosságot mutat.
Milyennek kell lennie a jó online vírus marketing filmnek?
Erős kreatív elemet tartalmazónak kell lennie. Lehet humoros, megrázó, gyomorforgató, vagy akár sértő is, de mindenképpen megalapozottnak, jól eltaláltnak kell lennie, mert a gyenge koncepció, vagy akár a klasszikus reklám filmmel közös stílus a vírus marketing kampány végét jelenti. Az átütő koncepció nélküli film terjedése már a kampány indítása után megáll.
Az általános felfogás szerint rövidnek kell lennie, bár a branded kontent megjelenése óta, ez már nem feltétlen van így.
Az online vírus marketing terjedésének útja a vírus marketertől indul el, és egészen addig tart, amíg vagy nem ér el több csomópontot (Csomópont [hub]: olyan felhasználó vagy Internetes oldal, amin keresztül további befogadóhoz jut el üzenetünk. Egy csomópont annál értékesebb, minél több befogadóhoz jut el általa a kommunikáció tárgya.) vagy csak ugyanazokhoz a csomópontokhoz ér el még egyszer. Ebben az esetben ugyanis a már elért csomópont nem továbbítja újra azt az üzenetet, hiszen ezt már megjelenítette (portál esetén) vagy már látta (személy esetén).